KL-partnerskabet: Lærerne på Frederiksberg underviser meget!

I en netop offentliggjort undersøgelse fra Kommunernes Landsforening (KL) om lærernes arbejdstid, er konklusionen entydig: Lærerne på Frederiksberg underviser mere end landsgennemsnittet. Men det vidste lærerne og børnehaveklasselederne på Frederiksberg allerede.

”De tal har vi hele tiden haft”, siger formand for Frederiksberg Kommunelærerforening (FKF), Ane Søegaard.

”Vi har lavet vores egen undersøgelse af lærernes arbejdstid. Den viser – med marginale forskelle – samme konklusion som KL’s undersøgelse. Den viden havde vi allerede i februar. Derfor tilbød vi at lave en undersøgelse sammen med Frederiksberg Kommune, betalt af os, lærerne og børnehaveklasselederne”, siger Jørgen Thyregod, medlem af FKF’s bestyrelse og ansvarlig for den tekniske gennemførelse af lærerforeningens egen undersøgelse.

Også Enhedslisten, som stemte imod KL’s partnerskab mener, at de knap 70.000 kr. det kostede, kunne være givet bedre ud. Thyge Enevoldsen siger: ”Når nu vi ser rapporten kan vi se at det var spild af penge. Desværre frygter vi at flertallet alligevel vil bruge KL's oppustede konklusioner til at tvinge flere timer igennem uden ekstra ressourcer. Problemet er jo at man ofte vil retfærdiggøre selv unødvendige rapporter ved at gennemføre nogle af forslagene. Så der er stadig grund til at være på vagt.”  

Formand for Undervisningsudvalget, Margit Ørsted (C), er til gengæld meget tilfreds med KL’s analyse: ”Jeg synes, at det er en god analyse KL har udarbejdet og analysen giver efter min mening et meget retvisende billede af, hvordan arbejdstiden og ressourcerne bruges i vore skoler. Jeg er meget tilfreds med resultatet af analysen.”
 

Fokus på kvalitet

FKF har fra start udtrykt bekymring for konsekvenserne af partnerskabet med KL. ”Når vi har været bekymrede for undersøgelsen, er det fordi den kommer med nogle usaglige og ikke-kvalitative konklusioner på lærerarbejdet. Den giver nemlig indtryk af, at det er helt uden konsekvenser at sætte undervisningsprocenten op, men det koster på kvaliteten af undervisningen. God skole skabes ved at give lærerne og børnehaveklasselederne de bedste betingelser for at undervise. God undervisning kræver tid til forberedelse og efterbehandling, præcis som politikerne jo også selv har behov for at forberede og efterbehandle deres møder i kommunalbestyrelsessalen,” forklarer Ane Søegaard og fortsætter:

”Man skal ikke dømme politikerne på den tid, de bruger i kommunalbestyrelsessalen, men på de resultater, der kommer ud af det. På samme måde er det vores undervisning og elevernes udbytte af skolen, vi skal dømmes på. Ikke hvor mange procent, vi underviser. Men derudover - så underviser vi jo altså langt mere, end de gør i de fleste andre kommuner."  

Dialog og tillid

Ane Søegaard bakkes op af SF’s Balder Mørk Andersen: ”I SF har vi med tilfredshed noteret os, at den unødvendige KL-undersøgelse om lærernes arbejdstid fortalte, at lærerne på Frederiksberg underviser mere end landsgennemsnittet. Tænk - de lever sågar op til aftalerne i den budgetmæssige forudsætning. Nu kan vi forhåbentlig komme videre med tillidsbaseret dialog.”

Og den dialog ønsker næstformanden i FKF sig også: ”Vi mødes med både forvaltning og politikere i disse dage for at tale om, hvordan vi kan gøre en god skole bedre. Det sker efter vores mening ikke alene ved at forøge elevernes timetal”, fortæller Anja Hyldgaard Løgtholt.

FKF mener, at KL-partnerskabets konklusioner kun har fokus på økonomisk gevinst, ikke på hvordan den frederiksbergske skole kan udvikles.

Mere undervisning

Af KL’s rapport fremgår bl.a. en række anvisninger til hvordan ressourcer kan omprioriteres for at skabe mere undervisningstid. Det er Sine Heltberg fra Socialdemokraterne interesseret i at se nærmere på:  
"Det nytter ikke, at børn undervises stadig mindre i Danmark. Vi må se på, om de mange opgaver, lærerne gennem tiden er blevet bedt om at løfte, skal prioriteres anderledes. Derfor stod vi bag den analyse af lærernes arbejdstid, som netop er gennemført. Og vi er glade for resultatet, der viser, at de frederiksbergske lærere ligger fint på undervisningstiden, når man sammenligner med andre kommuner. Men vi mener fortsat, at en større del af lærernes arbejdstid skal bruges på at undervise eleverne, og det er heldigvis muligt inden for rammerne af den lokalaftale, der er indgået mellem Frederiksberg Kommunen og lærerne. Samtidig går vi til budgetforhandlinger med en række forslag til en endnu bedre folkeskole."  

Det glæder Mads Kyrsting, lærer og tillidsrepræsentant på Ny Hollænderskolen: ”Vi er rigtig glade for Socialdemokraternes budget-fokus på folkeskolen. Det er tiltrængt! Og FKF er enige i, at lærernes arbejdstidsaftale er en aftale med stor fleksibilitet. For os er det vigtigste dog ikke, at eleverne får 7-8-timers skolegang, men at de har en kvalitativ god skolegang”.

Emner

Målgruppe