Lærerne på Frederiksberg underviser meget

Resultaterne af KL's rapport viser, at lærerne på Frederiksberg har en høj undervisningsprocent.

KL's rapport om effektiv anvendelse af lærernes arbejdstid på Frederiksberg viser, at lærerne i gennemsnit bruger ca. 40,1 % af deres arbejdstid på selve undervisningen.
Det tal ligger over gennemsnittet for hele landet.

"Det er da positivt - men ikke overraskende - at vi har en høj undervisningsprocent, men det er vigtigt for politikere og andre, der kigger på KL's tal at huske, at det netop kun er tal. KL beksæftiger sig slet ikke med kvaliteten af undervisningen eller skoletilbuddet i det hele taget", siger næstformand i Frederiksberg Kommunelærerforening Anja Løgtholt.

Til trods for den høje undervisningsprocent, peger KL på en række mulige omrpiroriteringer, der vil kunne give mere undervisning indenfor den nuværende ramme - det drejer sig om at fjerne til fra andre opgaver (fx efteruddannelse, mediecenter, vejlederfunktioner eller tid til fælles møder) og bruge tiden til undervisning i stedet.

"Der er ingen tvivl om, at man kan lave denne øvelse", siger Anja Løgtholt, "men man skal holde sig for øje, at det ikke er konsekvensfrit. Kvaliteten i undervisningen hænger sammen med lærernes muligheder for efteruddannelse og mediecenter, læse- og matematikvejleder osv. bidrager i høj grad til styrkelse af fagligheden. Det vil være ærgerligt at skære på de felter."

Hvilke konsekvenser, KL's rapport evt. vil få for Frederiksbergs skolevæsen, besluttes af kommunalbestyrelsen. Derfor har Frederiksberg Kommunelærerforening netop sendt et notat omkring bekymringer for konsekvenserne af KL's omprioriteringsforslag til dem.

Emner

Målgruppe