God undervisning kræver god forberedelse!

Bestyrelse og tillidsvalgte i FKF forklarer vigtigheden af at prioritere lærernes forberedelsestid, hvis undervisningskvaliteten skal bevares.

God undervisning kræver god forberedelse!
I dag er mere end 50 tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter i Frederiksberg Kommunelærerforening samlet til ekstraordinært møde for at drøfte den sidste tids angreb på lærernes arbejdstid og undervisningens kvalitet.

”Blandt de tillidsvalgte er der stor enighed om at KL, sammen med medlemmer af regeringen, i den sidste tid har benyttet enhver lejlighed til at fortælle, at det er konsekvensfrit at sætte lærernes undervisningstid op” , fortæller formand for Frederiksberg Kommunelærerforening, Ane Søegaard.

”Det er desværre enten utroværdigt eller direkte mangel på viden om folkeskolen og lærernes arbejde – eller i værste fald vildledende rådgivning – KL giver til kommunerne i denne tid. For hvis lærernes undervisningstid sættes op, så er der andre arbejdsopgaver som sættes ned – og det er typisk lærernes forberedelse til undervisningen.”

Og at slække på lærernes mulighed for at forberede sig koster på kvaliteten af undervisningen, mener Frederiksberg Kommunelærerforening. ”Vi ved, at der er sammenhæng mellem undervisningens kvalitet og lærernes mulighed for og tid til at forberede undervisningen,” siger Morten Andersson, lærer på Skolen på la Cours Vej.

”Som i alle andre fag er forberedelsen en stor del af arbejdet. En god kok er omhyggelig med sine indkøb og sin forarbejdning af råvarerne. Restauranten NOMA er blevet kåret som verdens bedste i to omgange – det sker jo kun fordi kokkene bruger tid til at forberede sig. Sådan er undervisning i verdensklasse også”, forklarer tillidsrepræsentant Mads Kyrsting fra Ny Hollænders Skolen

KL indgik  i 2008 – med daværende borgmester Mads Lebech som formand for KLs forhandlingsudvalg – en aftale med Danmarks Lærerforening som er fleksibel og som sikrer, at lærere og ledelse løbende drøfter, hvordan man bedst sikrer at eleverne når de opstillede faglige, personlige og sociale mål.

”Det er den aftale, den såkaldte A08-aftale, som KL nu selv underminerer ved at fortælle, at det er uden omkostninger for undervisningen at sætte lærernes undervisningstid op. Men det kommer til at få konsekvenser for kvaliteten af undervisningen i de kommuner, hvor KL gennemfører deres umage regnestykke om at 2 + 2 = 5”, forklarer Anja Hyldgaard Løgtholt, formand for Frederiksberg Kommunelærerforenings Skole- og Uddannelsespolitiske Udvalg.

Frederiksberg Kommune og Frederiksberg Kommunelærerforening indgik i 2009 den såkaldte A08-aftale, som sikrer sammenhæng mellem undervisningstid og forberedelse til undervisningen.

Aftalen er uændret blevet forlænget, foreløbig frem til  august 2013.

”Det er en fremsynet og visionær Frederiksberg Kommune som forstår, at der er sammenhæng mellem forberedelsestid og undervisningskvalitet. Det er nemlig nødvendigt, hvis vi skal kunne differentiere undervisningen i den grad, som de politiske krav om inklusion fordrer. Jeg kan kun opfordre andre kommuner til at følge Frederiksberg Kommunes eksempel”, siger kredsformand Ane Søegaard.

Danmarks Lærerforenings hovedstyrelse vurderer, at den aktuelle situation for folkeskolen i landets kommuner flere steder er så alvorlig, at det kræver handling her og nu.

DLF har derfor indkaldt til ekstraordinær kongres d. 9. februar for at drøfte folkeskolens aktuelle situation og konsekvenserne for undervisningen i fremtiden.

Spørgsmål mm. kan rettes til Frederiksberg Kommunelærerforenings formand, Ane Søegaard på 51 26 20 66/ asoe@dlf.org



Emner

Målgruppe