Også børn og unge har ret til fritid og frihed!

Også børn og unge har ret til fritid og frihed! Frederiksbergs skoleelever siger nej tak til lovpligtige heldagsskoler.

37 timers undervisning, herunder et antal aktivitetstimer, pr. uge for eleverne i de største klasser – det er indholdet i regeringens folkeskolereform.

Men regeringen har glemt at spørge de elever, som fremover skal gå længere tid i skole, om de mener, at den lovpligtige heldagsskole giver mening?

Og det gør den ikke, hvis man spørger formanden for Frederiksbergs Fælleselevråd, Lukas Sonne Lunøe.

Lukas går i 8. c på Skolen ved Søerne. Hvis regeringens folkeskolereform vedtages, vil han og hans kammerater fremover skulle gå i skole fra kl. 8.00 – 15.30 næsten hver dag.

Fælleselevrådsformanden bakker op om de protester, som lærerne på Frederiksberg og andre steder i landet har mod lovpligtige heldagsskoler. Han siger: ” I skolen skal man præstere. Jeg ser det som et problem, hvis jeg hele tiden i min hverdag skal præstere. Det kan godt være, at du har et længere frikvarter, når du har aktivitetstimerne, og det kan godt være, at du har en lang frokostpause i den nye reform.  Men du er stadig forpligtet til at blive på eller omkring skolen. Jeg lærer også, når jeg er uden for skolen, bl.a. sammen med familien, med venner og i de fritidsaktiviteter, jeg går til. ”

Lukas støttes af sin klassekammerat og elevrådsrepræsentant på Skolen ved Søerne, Sidsel Lundbye Berg: ”Vi har også brug for et pusterum i hverdagen. I klubben lærer man noget, som man kan bringe videre over i skolen. Jeg har brug for nogle andre rammer i løbet af dagen”, fortæller Sidsel.

Formanden for Frederiksberg Kommunelærerforening, Ane Søegaard, kan kun tilslutte sig de to elevers udtalelser:

”Skolen er jo børn og unges arbejdsplads. Det er et meningsfyldt og vigtigt arbejde, børnene har, når de går i skole. Men også børn har brug for fritid. Børn og unge har brug for at være sammen under andre former, end dem, som undervisningen og skolen giver dem. De er ikke anderledes end voksne”, forklarer Ane Søegaard, og fortsætter: ”Skolen er rammen om dannelse og uddannelse. Den udvikler elevernes virkelyst og kreativitet, færdigheder og kompetencer til et livsdueligt voksenliv. Det skal den fortsat gøre. Men livet er andet end arbejde.  Og flere timer giver i sig selv ikke bedre resultater. Forskning viser, at det ikke handler om, hvor meget undervisning, børn får, men hvilken undervisning børn får,” slutter Ane Søegaard.

Både Lukas Sonne Lunøe, Sidsel Lundbye Berg og Ane Søegaard opfordrer regeringen og kommunalpolitikerne til at lytte til eleverne og lærerne.

”Jeg tror, at flere vil pjække og forlade skolen, hvis undervisningen ikke er ordentligt forberedt. Det er bedre at styrke timerne og gøre dem mere interessante, end bare at lægge flere timer,” slutter Sidsel.

Lukas Sonne Lunøe er enig med sin klassekammerat.

”Jeg går mere ind for kvalitet end kvantitet – og så glemmer man, at lærere også er mennesker, som har brug for forberedelse”, slutter fælleselevrådsformanden Lukas Sonne Lunøe, som nu vil indkalde til et møde med de øvrige elevrådsrepræsentanter for at drøfte heldagsskolen.

Lærerne på Frederiksberg har tidligere uddelt ”Svedere” til byens borgere for – med et glimt i øjet – at vise, at de opfatter den tvungne heldagsskole som én, lang eftersidning til eleverne.

I dag, torsdag den 7. marts, mødes lærernes tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter og andre interesserede for at drøfte nye initiativer, som kan skabe debat blandt forældre og borgere på Frederiksberg om de tvungne heldagsskoler.



For yderligere kommentarer kontakt:

Fælleselevrådsrepræsentant Lukas Sonne Lunøe på tlf. 5358 6867

Elevrådsrepræsentant Sidsel Lundbye Berg på tlf. 2759 9978

Formand for Frederiksberg Kommunelærerforening Ane Søegaard på tlf. 5126 2066

Emner

Målgruppe